Har De brug for "nogen" til at skrive
gode interne/eksterne brugsanvisninger = manualer – fra bunden af eller
baseret på oversættelse?
...eller føler De, at Deres brugsanvisninger/manualer kunne blive bedre?
Så kontakt PRC – en af verdens førende
specialister i brugervenlige brugsanvisninger!
Fx bad
TEKOM
(den tyske forening af tekniske kommunikatører) Peter Ring om at skrive
kapitlet om Danmark
i en bog de udgav i efteråret 2004: "Technical Communication –
international, today and in the future".
Mere information om denne bog: Se
http://www.tekom.de/artikel/artikel_1322.html
.
|
|
Selvom han ikke var medlem, var Peter Ring dommer i
STC Europe
's "
Trans European Technical Communication Competition 2003". (STC er den
amerikanske forening for teknisk kommunikation.)
|
|
PRC tilbyder følgende ydelser til sine kunder:
|
|
Hvorfor netop bruge PRC?
Er Deres område for specielt til, at folk udefra kan skrive om det?
Tekst og grafik: Totalprojekter – delprojekter – oversættelse
PRC kan udføre hele processen
fra skrivning til tryk og/eller on-line help – eller blot en del af den.
Ved at bruge
PQM 3.0 programmet
(Planned Quality of Manuals), der er udviklet af PRC, kommer der fra starten en
god struktur på manualen
og projektet, og vi sikrer, at manualen eller brugsanvisningen bliver tilpasset
målgruppen eller målgrupperne.
PRCs kunder
er typisk små, mellemstore og store virksomheder indenfor
|
-
elektronik og IT
-
software
-
mekanik/maskiner
-
VVS
|
Årsagen til, at de søger ekstern hjælp, er oftest:
|
-
Deres behov er ikke stort nok
til at have en fast person ansat til at skrive og/eller oversætte
brugsanvisninger.
På den anden side erkender de, at brugsanvisninger skal skrives og/eller
oversættes
af en ekspert i
brugsanvisninger
.
-
De har brug for en model-manual
til brug for senere egenproduktion:
PRC laver den første manual på en
ny produkttype, interne medarbejdere laver de følgende versioner.
-
De har behov formidlertidig ekstra
kapacitet
i virksomhedens dokumentationsafdeling.
|
Sprog
, der håndteres internt i PRC:
|
-
Skriver på dansk og engelsk.
-
Oversætter...
-
fra
dansk, engelsk, tysk,
svensk og norsk.
-
til
dansk og engelsk.
|
Andre sprog
håndteres via eksterne partnere.
Localisation
Når man oversætter en manual (eller brugsanvisning)
skal den ofte tilpasses til lokale forhold, fx lokale regler for
stærkstrømsinstallationer.
Det gør PRC som en selvfølgelig del af oversættelsen.
"Forbedret oversættelse"
PRC kan ofte (efter aftale) forbedre oversættelsen af en manual, så den
bliver i (bedre) overensstemmelse
med de generelt accepterede regler for hvordan man skriver en brugervenlig
manual.
"Mini-manualer"
Ofte er der brug for en mini-manual med de vigtigste informationer, fx
huskestof.
Klik her
for at se et eksempel (PDF-fil, kræver
Adobe Acrobat Reader
), som jeg har lavet til privat brug.
Klik her for at læse om
PRCs specielle kvalifikationer.
Tilbage til oversigten!
Almindelige og interaktive multimedie manualer
Multimedie manualer anvendes, når:
|
-
Man gerne vil sikre en meget hurtig indlæring, fx af de basale anvendelser.
-
Brugerne har problemer med at læse (15-20% af den voksne danske
befolkning kan ikke engang læse Ekstrabladet).
|
Klik her
for mere information om multimedie manualer, og hvad PRC kan gøre
på dette område.
Winhelp, HTMLhelp og AcosHelp
PRC kan lave Winhelp, HTMLhelp og AcosHelp filer (inkl.dynamisk
HTMLhelp). Eksempler kan findes i PRC Software's programmer, se PRCs
(engelsksprogede)
softwareside
.
AcosHelp
er udviklet af PRC.
Det bruges til at lave context sensitive help med PDF-filer.
Tilbage til oversigten!
Totalstyring af virksomhedens brugsanvisninger
Fx: PRC opbevarer (en kopi af) Deres originaler og sørger
for trykning eller kopiering efter behov.
Tilbage til oversigten!
Konsulentrådgivning
om, hvordan Deres brugsanvisninger/manualer
kan blive meget mere brugervenlige. PRCs kunder er her typisk store eller
mellemstore virksomheder med egen dokumentationsafdeling eller -medarbejder,
der vil hæve kvaliteten af deres manualer.
Erfaringerne med resultaterne
af denne rådgivning er særdeles gode.
Det normale forløb er ...
-
Klienten sender en typisk manual til
PRC.
-
PRC gennemgår manualen og kører en
PQM analyse
på den. På baggrund heraf udarbejder PRC en rapport over de fundne
problemer.
-
Peter Ring, PRC, besøger klienten og
laver en kursuslignende rådgivning eller et internt kursus med fokus
på netop
de problemer, som blev fundet under gennemgangen. Kursusmaterialet udleveres
på papirform og/eller på CD-ROM efter klientens ønske.
-
Ca. ½ år senere laver vi en kort opfølgning,
normalt pr. telefon og post, for at få rettet de sidste småting
ind. Her
har jeg ofte glædet mig over rapporterne om meget positive reaktioner fra
klientens kunder på de allerede indførte forbedringer.
Tilbage til oversigten!
Kvalitetsmåling på brugsanvisninger
og manualer til
brug ved udbudsforretninger (licitationer) eller ISO 9000. Her bruger vi
PQM 3.0 Planned Quality of Manuals
programmet udviklet af PRC plus vores store erfaring.
Kurser – interne og eksterne
De interne kurser
er baseret på grundmaterialet fra de eksterne kurser, men tilpasses til
Deres virksomheds særlige behov. Der er også udviklet et specielt
kursusmateriale
til kurser for interne procedureforfattere.
Tilbage til oversigten!
Hvorfor netop PRC?
-
PRCs
arbejde
er
"state-of-the-art" indenfor "brugervenlige brugsanvisninger".
PRC følger nemlig nøje med internationalt, og er med til at
præge den nationale
og internationale udvikling på området.
-
PRCs grundidé
er, at brugsanvisninger og manualer skal skrives på
brugernes præmisser
! Det betyder bl.a., at en manual til ingeniører og en brugsanvisning
til
almindelige forbrugere skal udformes MEGET forskelligt. PRC har udviklet
værktøjer
PQM3.0)
til at fastlægge, hvordan man skal skrive til de forskellige typer af
brugere, herunder hvor "tegneserieagtig" den enkelte tryksag skal gøres.
Der kan også være tale om, at forskellige afsnit af en
brugsanvisning udformes
forskelligt til forskellige brugertyper.
-
PRC har skrevet manualer til
-
almindelige forbrugere
-
"manden på gulvet"
-
håndværkere
-
kontorsektoren
-
...
-
tekniske specialister,
fx programmører, læger og tandlæger
både til ekstern og intern brug.
Arbejdsområderne har været forbruger- og professionel elektronik, IT,
software,
luftfart, off-shore olieboring, maskiner, stærkstrøm, VVS,
hospitalsudstyr og administrative
procedurer.
-
PRC bruger de mest moderne principper ved udarbejdelsen af manualen.
PRC bruger fx ofte et digitalt videokamera til at filme interviews og
procesdemonstrationer,
og vi kan bruge screencam (video af pc-skærmbevægelser) til at
indspille
skærmprocedurer. Enkeltbilleder fra de indspillede videoer kan i mange
tilfælde
bruges som illustrationer i manualen. Eksempel på moderne metoder:
Download demoen AlarmUr
(zip-fil 3.7 MB) fra
http://www.prc.dk/software/alarmclock/home.html
og installer den.
PRC driver et af verdens førende websites på området:
"The User-Friendly Manuals' Website"
der er internationalt højt anerkendt af brugsanvisningsforfattere og
deres
ledere. Det indeholder bl.a.:
-
"Tips for technical writers".
-
Litteraturlister fra to af verdens
førende forskere på området (begge USA).
-
Liste over nationale og internationale
organisationer i hele verden for brugsanvisningsforfattere o.lign.
-
Liste over mailing lists for
brugsanvisningsforfattere o.lign.
-
Nyttige www-links for brugsanvisningsforfattere
o.lign.
-
Nyheder på området.
-
Information om Peter Rings bog
om hvordan man skriver brugervenlige brugsanvisninger.
-
Information om pc-programmet
PQM3.0
(Planned Quality of Manuals), som bruges til at forbedre kvaliteten af
brugsanvisninger
/ manualer.
-
PRC deltager meget aktivt på konferencer og i diskussionerne på de
internationalt førende
Internet mailing lists på området "technical writing".
-
PRC har udviklet et kvalitetsstyringssystem
for brugsanvisninger og manualer – og det virker i praksis. Til dette
formål
har PRC udviklet et Windows95+/NT3+ program,
PQM 3.0
, der letter arbejdet med at lave brugervenlige manualer og brugsanvisninger
væsentligt.
-
Peter Ring, PRC, har skrevet en
bog
om, hvordan man skriver brugervenlige brugsanvisninger: "The PQM system
– How to write better instruction manuals, and control their quality
yourself."
Bogen koster kr. 200 + moms og porto, i Danmark i alt kr. 269, og kan bestilles
hos PRC.
-
Peter Ring, PRC, har været kursusleder
og hovedunderviser på DiEU's og senere Dansk
Markedsføringsforbunds kursus
"Brugervenlige brugsanvisninger", og har desuden undervist i faget på
Handelshøjskolen
i København.
-
Peter Ring, PRC, har deltaget i standardiseringsarbejdet på området
i en arbejdsgruppe under Dansk Standard om leverandørbrugsanvisninger for
kemiske stoffer.
-
Peter Ring, PRC, deltager i en
ERFA gruppe
om brugervenlig EDB dokumentation, især on-line dokumentation.
-
Peter Ring, PRC, har både en ingeniørmæssig og en
marketingmæssig baggrund,
han har
programmeret
iden 1961 (DASK!), og han anskuer programmet
fra brugerens synsvinkel. Han kan derfor også – hvis der er behov
for det – gå
ind i en kvalificeret og frugtbar debat om eventuelle problemer med produktets
brugergrænseflade. Han skriver kort, klart og præcist! Han kan
også lave helt
eller delvis tekstløse brugsanvisninger. Og han har over 15 års
erfaring med
at skrive brugervenlige manualer.
-
Kan produktet ikke tages med til PRCs kontor, kan PRC arbejde hos Dem og/eller
filme processerne med et videokamera eller "screencam" og skrive manualen
udfra videobåndet eler avi-filen.
Tilbage til oversigten!
Er Deres område for
specielt til, at folk udefra kan skrive om det?
Alle erfaringer uden undtagelse viser, at det ikke er noget problem i praksis.
Tværtimod! Når en ekstern forfatter skriver om brugen af et
produkt, så har
han/hun netop selv været igennem processen at skulle forstå
produktet. Det
gør det meget lettere at sætte sig i brugerens sted.
Overdragelsen sker mundtligt, gennem udviklingsrapporter, kodelister m.m. og
ved at "lege" med produktet,
og vi bruger video, når det er hensigtsmæssigt. Denne
læreproces svarer nøje
til ca. 85% af de rigtige brugeres typiske "leg og læs" mønster:
Man prøver
selv til man kommer i problemer, og så prøver man at løse
dem via manualen.
Alternativt: PRC laver strukturen og alt det "mindre tekniske"; Deres
teknikere udfylder afmærkede tekstfelter med tekniske detaljer, og vi
retter
det til sprogligt.
Lader De derimod en faglig specialist skrive manualen, bliver det oftest
(men selvfølgelig ikke altid!) til en "specialist til specialist"-manual,
som ingen normale brugere forstår. Hader De ikke også den slags
manualer
når De får dem? Har De også mødt instruktioner som
"Indtast Deres TTX ...",
hvor De ikke ved, hvad "Deres TTX" er for noget? – eller hvad med at
programmere
Deres videooptager?!
Den relevante ekspertise er at skrive forståelige manualer – og den
har
PRC!
Kontakt PRC
Tilbage til oversigten!
|